Οι αρχαίοι Έλληνες συνήθιζαν να συναντιούνται σ' ένα μέρος της πόλης που ονομαζόταν Αγορά (=τόπος συνάθροισης), για να καλύψουν τις επικοινωνιακές και κοινωνικές τους ανάγκες. Αν και στην Αγορά έκαναν αγοραπωλησίες, εξού και η σύγχρονη σημασία της λέξης, αυτή ήταν κυρίως το μέρος όπου συζητούσαν, έκαναν καινούργιες γνωριμίες, μελετούσαν, μηχανεύονταν, δημιουργούσαν. (από την Βικιπαιδεία)

ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΚΥΨΕΛΗ

Οι ’Ελληνες…δέχονται όλους τους αδικημένους ξένους και όλους τους εξορισμένους από την πατρίδα των δι’ αιτίαν της Ελευθερίας». Ρήσεις του Ρήγα Βελεστινλή

Αυτός που αγωνίζεται μπορεί να χάσει, όμως αυτός που δεν αγωνίζεται ήδη έχει χάσει.

Bertolt Brecht, 1898-1956, Γερμανός συγγραφέας

~

"Η συμφιλίωση των πολιτισμών περνά μέσα από την οικουμενικότητα της Παιδείας"

εν αθήναις

εν αθήναις
.....................Σελίδα με έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση, με ειδήσεις από την Ελλάδα, την Ευρώπη και τον κόσμο ......................

Ευχές για καλή χρονιά το 2017

Ευχές για καλή χρονιά το 2017
...για όμορφα ταξίδια το Καλοκαίρι

Πέμπτη, 14 Μαΐου 2009

Μια πόλη όπου δεν κυκλοφορούν αυτοκίνητα...



Να κάτι που θα μπορούσε
να γίνει και στην Κυψέλη
και να αποκτήσει
ανθρώπινο πρόσωπο....


Στο Φάουμπαν της Γερμανίας
οι κάτοικοι κινούνται
με τα πόδια ή με ποδήλατα

Πρωτοπόροι της πράσινης οικονομίας, οι κάτοικοι του Φάουμπαν, αριστοκρατικού προαστίου του Φράιμπουργκ στη Γερμανία, εγκατέλειψαν για πάντα τα αυτοκίνητα. Κινούνται με τα πόδια και με ποδήλατα ως το τραμ που είναι το μόνο μέσο που τους συνδέει με την πόλη. Στους δρόμους του Φάουμπαν δύσκολα θα συναντήσει κανείς αυτοκίνητα.
Οχι μόνο δεν κυκλοφορούν στους δρόμους, αλλά έχουν εξοστρακιστεί σχεδόν ολοκληρωτικά από το ήσυχο προάστιο, κοντά στα σύνορα με την Ελβετία. Εκτός από τις κεντρικές αρτηρίες, σε κανέναν άλλον δρόμο δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία οχημάτων. Τα σπίτια δεν έχουν γκαράζ. Για δημόσιους χώρους στάθμευσης ούτε λόγος. Εχουν και αυτοί εξοριστεί στα όρια του δήμου, στο μόνο μέρος όπου μπορεί κανείς να αγοράσει σπίτι με γκαράζ έναντι 30.000 ευρώ. Οι περισσότεροι κάτοικοι δεν διαθέτουν κανένα μεταφορικό μέσο, αφού τους είναι σχεδόν άχρηστο. Το τραμ και τα υπόλοιπα μέσα μαζικής μεταφοράς εξυπηρετούν τις ανάγκες τους, ενώ το ποδήλατο έχει την τιμητική του. «Οταν είχα αυτοκίνητο ήμουν συνεχώς σε ένταση, ενώ τώρα είμαι πολύ πιο χαρούμενη» λέει η Χέιντρουν Βάλτερ, που όπως και πολλοί άλλοι κάτοικοι πούλησε το αυτοκίνητό της και μετακόμισε στο Φάουμπαν.
Εδώ μπορεί να εξασφαλίσει μια καλύτερη ποιότητα ζωής για τα δύο παιδιά της που παίζουν στους καταπράσινους δρόμους χωρίς τον κίνδυνο να τα χτυπήσει κάποιο διερχόμενο αυτοκίνητο. Οι περισσότεροι κάτοικοι προσαρμόζουν στα ποδήλατά τους ειδικά καροτσάκια προκειμένου να μεταφέρονται οικογενειακώς σε οποιοδήποτε σημείο θέλουν. Αλλωστε οι αποστάσεις είναι πολύ πιο μικρές απ΄ ό,τι σε οποιαδήποτε άλλη πόλη. Τα σπίτια βρίσκονται πολύ κοντά στα σχολεία, στα καταστήματα και στα δημόσια κτίρια. Οσο για τις μεγάλες αποστάσεις εκτός του αστικού ιστού, αυτές γίνονται με τη χρήση κοινόχρηστων αυτοκινήτων. Οταν μια οικογένεια θέλει κάνει μια εκδρομή το Σαββατοκύριακο ή όταν μια παρέα αποφασίσει να πάει για λίγες ημέρες σε κάποιο από τα χιονοδρομικά κέντρα της Γερμανίας ή της Ελβετίας δεν έχει παρά να απευθυνθεί στον σύλλογο ενοικίασης αυτοκινήτων που έχει δημιουργηθεί στην πόλη ή να χρησιμοποιήσει κάποιο όχημα που έχει αγοράσει από κοινού με τους γείτονές του. Ολα αυτά αποτελούν μέρος του λεγόμενου «έξυπνου σχεδιασμού» (smart planning). Είναι μια νέα αντίληψη για τον πολεοδομικό σχεδιασμό που εφαρμόζεται πιλοτικά από το 2006 στο προάστιο των 5.500 κατοίκων και έχει ήδη βρει μιμητές σε άλλες πόλεις της Ευρώπης και των ΗΠΑ.



Το Φάουμπαν έχει όλα τα στοιχεία μιας «πράσινης πόλης» αφού τα συγκροτήματα των κατοικιών και των καταστημάτων έχουν μόλις τέσσερις ή πέντε ορόφους, ενώ η κατασκευή από ξύλο και μέταλλο περιορίζει δραστικά τις ανάγκες σε καύσιμα για τη θέρμανση των κτιρίων, αυξάνοντας την ενεργειακή τους απόδοση.

* ΤΗΣ ELΙSΑΒΕΤΗ RΟSΕΝΤΗΑL Τετάρτη 13 Μαΐου 2009 εφημ. ΤΟ ΒΗΜΑ